Toate entitățile economice care generează sau dețin deșeuri sunt responsabile pentru a menține un registru al gestionării deșeurilor, luând în considerare tipul și cantitatea acestora.
Conform O.U.G. nr. 92/2021 privind gestionarea deșeurilor și Legii 17/2023 care aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 92/2021 (care a anulat Legea nr. 211/2011 și HG nr. 235/2007), există diferite tipuri de rapoarte și termene de depunere, începând cu 26 august 2021:
- Raportul anual privind gestionarea deșeurilor, care trebuie depus până la data de 15 martie pentru anul precedent, în format fizic și electronic prin intermediul Sistemului Integrat de Mediu - SIM (art. 48, alin. 1)
Art. 48. –
"(1) Producătorii de deşeuri nepericuloase, unităţile şi întreprinderile prevăzute la art. 34 (NR toate unităţile sau întreprinderile care desfăşoară activităţi de colectare, salubritate, tratare a deşeurilor), producătorii de deşeuri periculoase şi unităţile şi întreprinderile care colectează sau transportă deşeuri periculoase, nepericuloase cu titlu profesional ori acţionează în calitate de comercianţi şi de brokeri de deşeuri periculoase şi nepericuloase ţin o evidenţă cronologică lunară, o publică în format tabelar şi o pun la dispoziţia agenţiei judeţene pentru protecţia mediului electronic în sistemul pus la dispoziţie de ANPM, până la 15 martie anul următor raportării, precum şi la cerere autorităţilor competente de control, după:
a) codul deşeului potrivit art. 7 alin. (1), cantitatea în tone, natura şi originea deşeurilor generate, precum şi cantitatea de produse şi materiale care rezultă din pregătirea pentru reutilizare, din reciclare sau din alte operaţiuni de valorificare, eliminare;
b) destinaţia, frecvenţa colectării, modul de transport şi metoda de tratare prevăzută pentru deşeuri, atunci când este relevant; şi
c) cantitatea de deşeuri în tone încredinţată spre eliminare.”
Până la publicarea actului normativ care aprobă procedura și formatul de raportare a informațiilor privind gestionarea deșeurilor, datele vor fi raportate în format fizic folosind următoarele formulare (menționat la art. 48, alin. 3 al OUG nr. 92/2021 și L. 17/2023):
- Chestionar COL/TRAT – pentru colectori / valorificatori de deșeuri;
- Chestionar MUN – pentru operatorii de salubritate;
- Chestionar NĂMOL – pentru deținătorii de stații de epurare;
- Chestionar PRODDES – pentru generatorii de deșeuri;
- Chestionar TRAT – pentru deținătorii de instalații de tratare a deșeurilor.
- Raportul anual privind gestionarea uleiurilor uzate, care trebuie depus până pe 30 aprilie.
- Programul de prevenire și reducere a cantităților de deșeuri generate și Raportul privind progresul înregistrat, care trebuie depus anual, pentru anul precedent până pe 31 mai (art.44).
- Raportările pentru fluxurile speciale de deșeuri (ambalaje, DEEE, VSU, baterii și acumulatori, PCB) se vor realiza conform obligațiilor și termenelor stabilite prin autorizația de mediu / autorizația integrate de mediu.
Raportarea datelor privind gestionarea deșeurilor se realizează către Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM).
Este esențial ca fiecare entitate economică să dezvolte un plan eficace și durabil pentru gestionarea deșeurilor la nivel organizațional. În acest context, menținerea unui registru al gestionării deșeurilor devine un instrument crucial care ajută la atingerea obiectivelor de gestionare durabilă a deșeurilor.
Prin menținerea unui registru clar, companiile vor avea o imagine completă a situației deșeurilor, reușind astfel să:
- Evalueze în mod obiectiv impactul asupra mediului;
- Elaboreze și implementeze măsuri de corecție sau de îmbunătățire a managementului deșeurilor la nivel organizațional. Având în vedere specificul activității și complexitatea operațiunilor desfășurate, menținerea unui registru al gestionării deșeurilor poate prezenta anumite provocări pentru entitățile economice, dacă acestea nu cunosc și nu aplică corect măsurile impuse de cadrul legal. Este important de reținut că această măsură este extrem de importantă din punct de vedere al sancțiunilor pe care o entitate economică le poate primi în caz de neconformitate. În plus, entitatea economică care generează deșeuri are responsabilitatea întregului flux al acestora, adică de la generare până la eliminarea statutului de deșeu.
Ce prevede legislația în ceea ce privește menținerea unui registru al gestionării deșeurilor?
Activitatea de gestionare a deșeurilor este reglementată la nivel național prin OUG 92/2021 privind regimul deșeurilor și HG 856/2002 privind menținerea unui registru al gestionării deșeurilor și pentru aprobarea listei cuprinzând deșeurile, inclusiv cele periculoase. Legislația privind deșeurile este într-o schimbare constantă datorită noilor direcții și programe de mediu stabilite la nivel european. Menținerea unui registru al gestionării deșeurilor este o măsură obligatorie pe care orice entitate economică care generează deșeuri din activitate trebuie să o respecte. Odată realizat, acesta va ajuta semnificativ la prevenirea și minimizarea deșeurilor rezultate din activitate. Conform prevederilor Ordonanței 92/2021, aceste entități economice trebuie să efectueze și să păstreze un registru cronologic lunar pe care să îl furnizeze agenției județene pentru protecția mediului, în format fizic, la cerere sau electronic în sistemul oferit de APM până la 15 martie a anului următor raportării.
Însă, menținerea unui registru al gestionării deșeurilor trebuie realizată ținând cont de următoarele aspecte:
- Codul deșeurilor - Toate tipurile de deșeuri sunt stabilite printr-un cod unic creat din 6 cifre. Pentru a clasifica corespunzător deșeurile generate, entitatea economică trebuie să consulte lista de coduri de deșeuri menționată în HG 856/2002. Mai multe informații cu privire la aceste coduri de deșeuri regăsiți în acest articol.
- Volumul total al fiecărui tip de deșeu generat;
- Natura și originea deșeurilor, cu o atenție sporită asupra deșeurilor aflate în categoria celor periculoase;
- Volumul de materiale și substanțe care se obțin din pregătirea pentru refolosire, din reciclare sau din alte procese de valorificare/eliminare. De asemenea, trebuie avută în vedere și frecvența activității de colectare precum și modalitățile de transport sau tratare pentru anumite categorii de deșeuri. Astfel, entitățile economice se vor asigura că minimizează sau previn orice potențial impact asupra mediului, care ar putea rezulta în urma acestor etape ale managementului deșeurilor.
Nerespectarea termenelor de raportare a deșeurilor poate avea consecințe serioase, inclusiv sancțiuni financiare semnificative și probleme de imagine. În funcție de natura neregulii, amenzile pot varia:
- Nerespectarea obligației de a funcționa cu respectarea prevederilor autorizației de mediu pentru activitățile care fac obiectul procedurilor de reglementare a protecției mediului se sancționează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei.
- Lipsa responsabilului de mediu se sancționează cu amendă de la 15.000 lei până la 30.000 lei.
- Nerespectarea obligației de colectare separată a deșeurilor din hârtie, metal, plastic și sticlă se sancționează cu amenzi de la 20.000 lei la 40.000 lei.
- Abandonarea deșeurilor și depozitarea în locuri neautorizate se sancționează cu amendă de la 20.000 lei până la 40.000 lei.
- Nerespectarea obligației de ținere a evidenței gestiunii deșeurilor de către agenții economici, pentru fiecare deșeu în parte, este amendată de la 3.000 până la 7.500 lei.
- Nerespectarea regimului uleiurilor uzate se sancționează cu amendă de la 7.500 lei până la 10.000 lei.
- Transportul deșeurilor și a deșeurilor periculoase cu mijloace de transport neautorizate se sancționează cu amendă de la 15.000 lei până la 30.000 lei.
Acestea sunt doar câteva exemple de sancțiuni care pot fi aplicate în cazul nerespectării legislației privind gestionarea deșeurilor. Este important să vă asigurați că respectați toate reglementările relevante pentru a evita aceste sancțiuni.
Obiectivul principal al menținerii unui registru al gestionării deșeurilor este de a minimiza impactul asupra mediului. Pentru entitățile economice, acest registru reprezintă primul pas către implementarea unui sistem eficient și durabil de gestionare a deșeurilor, în conformitate cu reglementările legale.
Acest registru va servi ca un punct de referință pentru programul de prevenire și reducere a deșeurilor, o măsură obligatorie pentru toate companiile care dețin o autorizație de mediu sau o autorizație integrată de mediu.
Prin intermediul acestui registru, companiile vor putea analiza în mod obiectiv problema deșeurilor, stabilind strategii și acțiuni pentru a minimiza impactul asupra mediului.
Din perspectiva autorităților responsabile cu protecția mediului, menținerea unui registru al gestionării deșeurilor asigură monitorizarea impactului fiecărei entități economice asupra mediului și respectarea măsurilor de mediu impuse de cadrul legal, evitând astfel sancționarea companiilor.
Este important de menționat că entitățile economice trebuie să păstreze acest registru pentru cel puțin 3 ani, conform prevederilor Ordonanței 92/2021.
În concluzie, menținerea unui registru al gestionării deșeurilor este o măsură obligatorie la nivel național pe care toate companiile care generează deșeuri din activitate trebuie să o respecte.
Implementarea acestui registru necesită o înțelegere precisă a reglementărilor legale. În cazul înregistrării incorecte a datelor sau utilizării greșite a codurilor de deșeuri, entitatea economică se poate confrunta cu sancțiuni.
Prin urmare, pentru a se asigura de corectitudinea acestui registru, entitățile economice apelează la consultanță de mediu. Un partener pentru aceste companii este Europe Waste Mangement care oferă numeroase servicii și soluții de mediu adaptate tipului de activitate realizat de acestea.
Dacă afacerea ta are nevoie de consultanță de mediu, apelează cu încredere la specialiștii Europe Waste Management.
Noi te vom ajuta să îți aliniezi activitatea la reglementările actuale de mediu.